Amikor a természetről beszélünk, a legtöbb embernek leginkább a rétek, erdők vagy a hegyek jutnak az eszébe, vagyis az ember által kevésbé érintett területek. Véleményem szerint azonban a természet nem csak ezeken a helyeken található meg, hanem egyes épületekben is.
Aki ebben a mondatban ellentmondást fedez fel, annak valószínűleg olyan épületek jutnak az eszébe, mint a londoni “Uborka” vagy a new yorki Empire State Building. Valóban, az ilyen monumentális épületeknek mind megvan a maga jelentősége azt azonban semmiképp nem mondhatjuk, hogy beleolvadnak környezetükbe.

Uborka

Empire State Building
Ez azonban nem az az építészeti stílus, amit írásomban szeretnék kiemelni.
Ebben a cikkben a környezetbe olvadó és annak „részévé váló” építészeti irányzatról és annak egyik legjelentősebb képviselőjéről, Kengo Kumáról fogok írni.
Kengo Kuma
Kengo Kuma alkotásaival először júniusban találkoztam a bonni Szépművészeti Múzeumban, ahol egy egész kiállítást nézhettem meg az általa alkotott épületmodellekből. Az építész kortárs, modern stílusú épületeket tervez, miközben a környezettudatosságra, a fenntarthatóságra is nagy igényt fordít. Tudatosan természetes anyagokat használ fel, mint például a kő, a fa és az agyag, és mindemellett energiatakarékos megoldásokat alkalmaz alkotásaiban. Az épülettervezések során Kuma nagy figyelmet fordít arra is, hogy a leendő épületek milyen környezetben fognak felépülni. Munkáiban így megjelennek a helyi kultúra és hagyományok elemei is. Például a tokiói olimpiai stadion építése során Japán minden tartományából gyűjtött össze fákat építőanyagnak, majd ezeket az épületen olyan módon helyezte el, hogy mindegyik fa elem arra nézzen, ahonnan „származik”. Ez a részletekre való figyelem teszi őt igazán különleges és kiemelkedő alkotóvá.

Bundeskunsthalle modell
Életnagyságú párja Sydneyben látható

SunnyHills, cukrászda
A cukrászda ananászos sütijeiről ismert, ezért a Kengo Kuma által alkotott épület erre a gyümölcsre emlékeztet
Kengo Kuma alkotásainak kifejezésére a már létező japán szavakat nem tartotta elegendőnek, ezért helyettük újakat talált ki. Ezek közé tartoznak a következők, csak hogy egy párat említsek:
- „giza giza”, mely szó a lágy, puha érzés kifejezésre szolgál, amely a természetes anyagokkal való kapcsolatot jelenti
- „nai nai”, mely a kellemes, barátságos légkört jelenti
- „toko toko”, mely a könnyed szabad mozgást sugalló érzést fejezi ki
Kengo Kuma munkássága nem csak a japán kultúra és természet szépségét idézi meg, hanem a fenntartható építészet jövőjét is alakítja. Az ő példája arra ösztönöz minket, hogy újraértékeljük az épületeinkhez és a természethez fűződő kapcsolatunkat, s ezzel környezettudatosabban éljünk.

Yusuhara Fahídja

Coeda Ház
Sekovanic Vera, 10. B
Képforrások:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/30_St_Mary_Axe%2C_%27Gherkin%27.JPG
https://www.travelguide.net/media/Empire-State-Building.jpeg
https://parametric-architecture.com/wp-content/uploads/2023/03/Kengo-Kuma-2.jpg
Vélemény, hozzászólás?